Kategorier
Inspiration

Boganmeldelse: Continuous Discovery Habits

Bogen, som er skrevet af Teresa Torres, giver en grundig beskrivelse af et rammeværk for løbende Product Discovery.

Der er især tre ting som er kendetegnende ved den type af Product Discovey som forfatteren Teresa Perry beskriver i bogen og som jeg finder rigtig interessant:

  • Det er kontinuerligt og noget som man arbejder med hver eneste uge
  • Det er brugerdrevet ved at produktets slutbrugeres oplevelser med produktet afdækkes i interviews
  • Det er outcome-drevet idet det identificerer muligheder for at opnå et bestemt outcome i stedet for at arbejde i løsninger

Denne bog er på min liste over anbefalede bøger for Product Owners.

Teresa forklarer hvordan et team, som i bogen kaldes for et Product Trio sættes sammen. Hvordan det skal arbejde sammen med ledelsen om at skabe visioner og mål for teamet. Hvordan teamet skal arbejde kontinuerligt og på ugentlig basis afholde kundeinterviews. Hvordan muligheder for forbedringer henimod et ønsket outcome kan trækkes ud af kundeinterviews. Hvordan teamet lynhurtigt indhenter empiri og arbejder med antagelser om mulige løsninger og hvordan man brainstormer sig frem til løsninger som kan implementeres.

Det hele forklares i en stor sammenhæng, så man til sidst har et overblik over et samlet rammeværk, som er lige til at gå til. Bogen er delt op i kapitler, som omhandler de forskellige praktikker som indgår i rammeværket, og kan derfor nemt bruges som opslagsværk efter endt læsning. Endda beskrives i slutningen af hvert kapitel en række hyppige ”antipatterns” som man skal undgå, når man metoderne i brug.

Teresa forudsætter i sine forklaringer i store dele af bogen, at man arbejder i en produktledet virksomhed, hvor teams sættes sammen for at forløse mindre dele af en samlet produktvision for et etableret produkt. I bogen eksemplificeret med en online streaming tjeneste.

Det kostede mig et en del tankevirksomhed i løbet af min læsning, at prøve om omformatere de mange gode praktikker til noget, som jeg vil kunne bruge i min dagligdag. En dagligdag som desværre ikke er præget af ligeså klare produktvisioner eller entydige prioriteringer, som i bogens eksempler.

Men den situation adressere Teresa på en meget fin måde i slutningen af bogen i afsnittet ”Start small, and iterate”, hvor hun snedigt citerer bogens læser for at sige

This all sounds great, but my company doesn’t work this way.

I afsnittet forklares hvordan man ikke kan forvente at have ledelsens opbakning til at lave Product Discovery fra starten, men at det er noget man skal forvente at opbygge over tid, ved at starte småt og udbygge sine praktikker, når det bliver muligt.

Bog: Continuous Product Discovery – Discover products that create customer value and business value”
Forfatter: Teresa Torres

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *