Kategorier
Product Owner Foundation

Produktmål, sprintmål og visioner

Som Product Owner arbejder du typisk sammen med et Scrum team. I et Scrum er det vigtigt at kunne arbejde med produktmål og sprintmål, da det er en integreret del af Scrum-frameworket. Det er i det hele taget vigtigt, at du er god til at sætte mål op for det team du arbejder sammen med. Det er de små delmål hen imod en større vision, der er udgør de iterationer, som du udvikler dit produkt i.

Produktvision

Visionen skal virke uopnåelig. Den skal være så tilpas ambitiøs, at alle tænker at det nok ikke bliver i deres tid, at den bliver opnået. Og visionen skal være tilstrækkelig inspirerende til at alle har lyst til at prøve at indfri den alligevel. Nogen kan lide at sætte en vision for hvordan produktet skal være om 30 år. De fleste arbejde med 3-5 års visioner.

Produktmål

Vejen til at nå visionen er brolagt med produktmål. Produktmålet er et konkret mål for produktet, som teamet kan bruge til at planlægge produktets udvikling henimod. Det er ikke et endeligt slutmål, men et delmål – et meningsfyldt skridt på vejen.

Sprintmål

Hvis du arbejder med et Scrum team, skal du kunne sætte et nyt sprintmål, hver gang du starter et nyt sprint – typisk hver 14 dag. Ligesom produktmålet et skridt på vejen imod en vision, er sprintmålet et skridt på vejen imod et produktmål.

Sprintmålet er det som teamet skal kunne “committe” sig til at nå, for at starte et sprint. Det skal altså være specifikt, målbart opnåeligt.

Det kan være en gode ide at bruge SMART-kriterierne til et sprintmål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.